
23/05/2009
Met The Go Find, Luc Van Acker, Tom Pintens, Tom Wolf en Scott Matthew.
Presentatie: Dirk Blanchart.
Zaterdag, een uur of half zes in de namiddag. De vierde Kraakpand van het jaar belooft veel goeds: Tom Pintens, The Go Find, nobele onbekende Scott Matthew en nationale legendes Luc Van Acker en Tom Wolf vullen de affiche. De zetels staan klaar, de stoelen door elkaar en de bands nemen hun plaatsen in voor de doorloop – de generale repetitie. De lichten gaan aan en Dirk Blanchart legt de introtune uit: ‘Roadrunner’ van Jonathan Richman. Wij liggen in een deuk met de voorspelbare vrolijke chaos – en zingen voor de rest van de dag “Put your radio on”.


Hoewel: Luc Van Acker en Anna Domino demonstreren meteen daarna wat écht slecht zingen is. De sublieme popsingle ‘Zanna’ wordt gereduceerd tot een lelijke brij van post-industrieel lawaai en vals geschreeuw. De ‘performance’ mist alle subtiliteit, en dus ook zijn doel. De gesmokkelde referentie aan Brad’s ‘20th Century’ maakt veel duidelijk: dit is geschiedenis, geen heden, laat staan toekomst.

Tijd voor de verrassing van de dag: de Australische New Yorker Scott Matthew, volgens Humo, Urgent FM en Dirk Blanchart een absolute ster in wording. En duidelijk nu al een publieksfavoriet, aan het warme welkomapplaus te merken. Terecht, voegen we daar graag aan toe: die dynamische dramatiek! Die zoetgevooisde Antony meets Elvis Costello-stem! Die fluwelen Broadway blues! Matthew kiest voor uitgepuurde maar meeslepende arrangementen (piano, bas en cello) en voegt daar zelf, in het wat gedrevener ‘Community’, een spaarzame ukelele aan toe. Mooi!

The Go Find mogen dan met de fijne single ‘New Year’ de beste proeve van hun prikkelpop brengen, en doen dat vol vertrouwen. Wij denken aan Sonic Youth en driekleurige strandballen. Om daarna onze oren genadig af te wenden van Luc Van Acker, die alweer schreeuwlelijk ‘Heaven’ op gang trekt. De drums zijn LUID, uit de machines komen vaag oriëntaalse klanken en Van Acker doet een soortement rap. Denk Ministry-light, en dan gauw aan iets anders.
Aan Tom Pintens, bijvoorbeeld, die zijn ‘Er is Das Pop’ laat opvrolijken door de fantastische beatboxer/sidekick Stijn Cole. Een innemend en winnend nummer, met ondermeer de fantastische zinsnede “Er is Das Pop, er is veel beat, maar er is ook verdriet”. Het leven zoals het is: grootkunst. Scott Matthew trakteert vervolgens op een derde portie rijk geschakeerde kamerpop vol herhalingen en schaduwen, geritmeerd door machtige uithalen met zijn meesterlijk sfeervolle stem. Jawel: wij zijn onder de indruk.

Tom Wolf doet ons steeds meer aan een abstract-expressionistische schilder denken – de Rothko van de rock, de Johns van de folk. Zijn precieze toets, de subtiele percussie en die plotse pop in een brede blues: ‘Roomtravel’ is onvermijdelijk in al zijn bescheidenheid. Net hetzelfde kan overigens van Dirk Blanchart gezegd worden, die met zijn haast twee decennia oude ‘Vertigo Blues’ het kot stampvoetend overhoop haalt. Een onverstoorbaar ruwe gitaar, een stem van een goed jaar: ons hoofd staat niet stil.
Waarna Luc Van Acker alweer het grote noisegebaar maakt, en wij ons van verder commentaar onthouden. Pintje! ‘In Charleroi’ oogst herkenningsapplaus, en ontvouwt zich als een mooie schets van ‘la Belgique profonde’, met een warme gitaarsound en guitige piano-accenten. ‘Monday Morning’ van The Go Find lijkt nadien voor vele vrouwen het signaal voor een plaspauze – en niet geheel onterecht. Het nummer kabbelt maar wat weg, zonder duidelijk doel. Scott Matthew speelt daarna zo verstild dat de klik van onze balpen hoorbaar is. Rock & roll!
‘To hear Odessa Sigh’ is wellicht de mooiste songtitel van de avond, en in elk geval een monument van een lied. Tom Wolf wisselt tussen kalm kabbelen en stevig gedreven, zingt als een held en smokkelt zowaar een “pop shoe waddy waddy” in het sluitstuk. Verkocht! ‘For Mods only’ is dan weer wat kalmer, en de perfecte showcase voor een perfecte popstem.

The Go Find zijn met ‘Dictionary’ weer lekker op gang: spontane vage gedachten aan Modest Mouse, Mercury Rev en Das Pop zijn hun deel. Singlemateriaal. Waarna Dirk Blanchart de show mag afkondigen, en Scott Matthew voor een waardig coda zorgt met een schijnbaar vrolijk drinkebroerslied. Hint begrepen: wij naar de toog. Schol, Kraakpand, en tot in oktober.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten